Vad är chefer?

Bilden av chefer

Ofta när man tänker på chefer så tänker man på gamla personer med ett mer eller mindre antikt sätt att tänka på. Dessvärre stämmer detta ganska väl, speciellt om man ser på de stora multinationella företagen. Hur ofta ser man en VD eller en styrelseordförande som är ung och hipp? Nästan aldrig, tror jag. Varför är det så? Därför att många är rädda för förnyelse.

Jag tror att de flesta företag nu för tiden hade mått bra av att ha en ung modern chef som styr. En person med vision inför framtiden och som inte är rädd för förnyelse och som känner sig mer som en ledare än en traditionell chef. Varför har till exempel Ericsson en äldre herre som chef som knappt viste vad en dator eller mobil var innan han började som VD? Svaret tror jag delvis ligger i att klassiska äldre företag tror att en mer erfaren person är en bättre chef.

Är erfarenhet alltid en stor fördel?

Är stor erfarenhet så otroligt viktigt som chef? Nu för tiden, speciellt inom internetmarknadsföring, SEO och affiliate-bolag, ser man att de allra flesta av grundarna och ofta även cheferna är från de yngre generationerna.

Det är inte ovanligt att hitta personer mellan 28 – 35 som driver bolag inom affiliate-verksamhet som omsätter tiotals miljoner om året och ofta är de väldigt framgångsrika. En sådan chef har ofta, men långt ifrån alltid, erfarenhet från tidigare affärsliv. Men dessa yngre personer är inte rädda av sig och självförtroendet brukar ofta vara på topp. Dock får man inte glömma att många av dem, även om de är chefer och ägare, använder sig av folk med bred kunskap och mycket erfarenhet inom områden där det är viktigt. Det kan till exempel vara så att ekonomi-chefen och den HR-ansvariga har en gedigen bakgrund och erfarenhet, då kunskap och erfarenhet är viktiga just inom sådana områden.

Hur ska chefer vara?

En chef kan aldrig lyckas om det inte finns motiverade medarbetare, så därför är det viktigt att chefer bland annat är lyhörda och öppensinnade och inte tror att man alltid kan bäst bara för man är chefen. Man anställer ju medarbetare med speciell kompetens för att de ska göra det de är duktiga på. En chef måste inse att han inte alltid kan allting och helst ska man inte blanda sig i sådant man inte känner till.